عکس و عکاسی

از عکاسی...

عکس و عکاسی

از عکاسی...

انتخاب زاویه دید

انتخاب زاویه دید و محل قرار گرفتن دوربین نسبت به موضوع عکاسی یکی از مهمترین قسمتهای خلق یک عکس خوب است. ولی افراد کمی به آن توجه می کنند. وقتی از گروهی از دوستان عکس می گیرید، چقدر موقعیت خود را تغییر می دهید تا بهترین زاویه را پیدا کنید؟

اولین تغییر آشکاری که با عوض کردن زاویه دید مشاهده می کنید. در پشت زمینه تصویر است. اگر سوژه عکاسی را نمی توانید به آسانی جابجا کنید، بهترین راه حل تغییر زاویه دید است یعنی شما به عنوان عکاس باید آنقدر جابجا شوید تا موقعیت مناسب را پیدا کنید.

با تغییر زاویه دید نسبت به سوژه عکاسی شما می تواند کاملاً متفاوت به نظر برسد. با انتخاب یک زاویه درست می توانید کاری کنید که عکس های شما کاملاً پویا به نظر برسند. برای این منظور سعی کنید از زوایای مختلف از سوژه خود عکس بگیرید. مخصوصاً برای عکس های ورزشی سعی کنید تعداد بیشتری عکس بگیرید زانو بزنید و تا می توانید به زمین نزدیک شوید.

همینطور با این تغییرات پرسپکتیو شما می تواند به شدت تغییر حالت دهد، بخصوص اگر از لنزهای Wide استفاده کنید. اگر از فردی در حالت ایستاده و تمام قد عکس می گیرید و از یک لنز Wide استفاده کنید. در این صورت سر فرد نسبت به بدن او بزرگتر دیده می شود. و اگر زانو بزنید و با همین لنز از پایین عکس بگیرید به طوریکه دوربین هم سطح با کمر کسی که از او عکس می گیرید باشد مشاهده خواهید کرد عکس شما تناسب بیشتری با بدن فرد دارد.

وقتی که در فضای آزاد و در طبیعت عکاسی می کنید مشاهده خواهید کرد که با تغییر زاویه دید دوربین اثر تابش آفتاب هم بر سوژه شما تغییر می کند. این وضعیت یکی از محدودیت های زاویه دید است که خود یک یحث کامل را می طلبد.

در اینجا چند مثال ارائه شده است که اثر زاویه دید در تصویر را نشان می دهد.


 

دو عکس تمام قد بازاویه افراط شده و یک لنز Wide معمولی می تواند تأثیر زیادی در افزایش حالت پرسپکتیو در عکس داشته باشد. در هر دو تصویر مشاهده می شود که استفاده از زوایای متفاوت یک پشت زمینه یکنواخت به ما هدیه کرده است.


 


این دو تصویر از زوایایی شبیه به زوایای قبلی گرفته شده است با این تفاوت که کمی در آنها از زوم اوپتیکال دوربین استفاده شده است. همانطور که می بینید، از حالت پرسپکتیو عکس کمی کاسته شده است ولی به عکس احساس زنده بودن را بخشیده است.

وقتی عکس هایی می گیرید که در پشت زمینه آن آسمان با درخشندگی های خاص خود قرار دارد باید به exposure دوربین خود توجه بیشتری نشان دهید. و اگر دوربین را در حالت اتومات قرار داده باشید چهره شخص بسیار تیره می شود. با تغییر exposure چند عکس بگیرید تا بهترین وضعیت را پیدا کنید.


 


این عکس ها از همان وضعیت ولی از بالا سمت راست گرفته شده است و همان وضعیت کاهش اثر پرسپکتیو در وضعیت زوم کردن دیده می شود. نکته ای که در این تصویر مشاهده می شود این است که ارتفاع ظاهری دوربین با تغییر زاویه سر فرد متغیر است.

 

 



عکاسی از طلوع و غروب آفتاب

طلوع و غروب آفتاب یکی از دراماتیک ترین صحنه هایی است  که طبیعت به ما هدیه کرده است. به همین دلیل بیشتر عکاسان چه حرفه ای و چه آماتور علاقه خاصی به عکاسی از غروب آفتاب نشان می دهند لذا بر آن شدیم تا در این مقاله از مقالات آموزش عکاسی یاد بگیر دات کام نکاتی را برای گرفتن عکس های زیبا از طلوع یا غروب آفتاب بیان کنیم.

خط افق

- خط افق را در مرکز تصویر قرار ندهید

- سعی کنید خط افق را در فاصله یک سوم از پایین تصویر قرار دهید و اجازه دهید آسمان در تصویر شما خود نمایی کند.

- خط افق را همینطور پایین تر بیاورید و اجازه دهید تغییر رنگ ها در آسمان به چشم بخورد.

 

درخشش را کم کنید

هنگام عکاسی از طلوع یا غروب آفتاب معمولاً خورشید درخشندگی زیادی نسبت به کل تصویر دارد با استفاده از روش های زیر این درخشش را کم کنید:

- با استفاده از دست خود می توانید جلوی نور را بگیرید. (مثلاً دست خود را بالای دوربین قرار دهید.)

- یک سایبان یا یا یک سطح صاف بالای دوربین بهتر از دست شما عمل می کند.

- پدیده های طبیعت مانند درختان می توانند سایبان مناسبی برای دوربین شما باشند. حتی دیده شدن شاخ و برگ ها در عکس می تواند آنرا زیباتر کند.

- یک هود لنز در شرایط مختلف و وقتی که سایبان ندارید بسیار مفید است. البته این هود بر روی دوربین های آماتور قابل نصب نیست.

 

با تنظیم دوربین از قابلیت های آن استفاده کنید

- در بعضی از دوربین ها یک مود Sunset وجود دارد می توانید آنرا فعال کنید. در این حالت دوربین به صورت خودکار بهترین فوکاس و دهانه لنز را انتخاب می کند، تا برای شرایط نوری محل مناسب باشد. و در این حالت تنظیمات سفیدی ( WB ) به گونه ای تغییر می یابد که رنگ ها به سمت رنگ های گرم تر تغییر یابد.

- اگر در تصویر خود جلوی صحنه غروب تصویر دیگری دارید ( جلو زمینه یا پیش زمینه ) از مودNight Scene استفاده کنید. تا تصویر آن واضح تر شود.

- مود Night Scene به خصوص برای عکاسی از افراد در طلوع یا غروب آفتاب در پشت زمینه مناسب است در این حالت باید از سه پایه استفاده کنید یا دوربین را روی یک سطح ثابت قرار دهید. در غیر این صورت تصویر شما مات خواهد شد.

-  یکی از زیباترین عکس هایی که در هنگام عکاسی از طلوع یا غروب آفتاب می توانید خلق کنید به کمک فن آوری پاناروما امکان پذیر است، که امروزه اکثر دوربین های دیجیتال این قابلیت را دارند.

 

سیاهی اضافه کنید.

برای اینکه عکس شما جلب توجه بیشتری بکند باید به صحنه خود عمق و پرسپکتیو بیشتری بدهید، فلاش دوربین را خاموش کنید. و در زمینه عکس خود سایه هایی ایجاد کنید.

برای این منظور از چیزهایی مانند:

اشخاصتخته سنگ ها
کوه ها و تپه هابوته ها و درختان
حیواناتقایق ها یا هر وسیله دریانوردی

می توانید استفاده کنید.

 

لنز خود را تمیز کنید.

ذرات گرد غبار، لکه های دست یا هر ذره خارجی می تواند مقدار زیادی انحراف نور و مات شدگی در تصویر غروب آفتاب بوجود آورد. و هنگامی که تنظیمات خودکار دوربین فعال است دوربین به اشتباه می افتد و مثلاً دهانه لنز بازتر می شود. که در تصویر نهایی تاثیر نامطلوب دارد. بنابراین باید لنز دوربین شما تمیز باشد.

به شما توصیه می کنم مطلب مراقبت از دوربین دیجیتال را مطالعه کنید.

 

زمان را از دست ندهید.

زود شروع کنید:

- برای عکاسی از هر صحنه باید چند عکس آزمایشی بگیرید تا تنظیمات لازم اعمال شود.

- باید فرصت داشته باشید تا بهترین نقاط را برای استقرار دوربین شناسایی کنید.

- زمان کافی برای آماده کردن سه پایه و محل استقرار دوربین را آماده کنید.

- می توانید در گوشه ای دنج بنشینید و افراد عابر و حیوانات را در زمان مناسب در عکس خود بگنجانید.

بیشتر صبر کنید:

- رنگ آسمان لحظه به لحظه تغییر می کند پس عجله نکنید. بنشینید و بهترین لحظه ها را شکار کنید.

- اگر دوربین شما دارای تایمر خودکار است می توانید از آن استفاده کنید. تا هر 30 ثانیه یا هر یک دقیقه یک عکس بگیرید تا اینکه صحنه طلوع یا غروب تمام شود.

 

وضعیت هوا را بررسی کنید.

وقتی که از طلوع یا غروب آفتاب عکس می گیرید وضعیت آب و هوا بسیار مهم است.

- روزها و شب های بدون ابر صحنه طلوع یا غروب پر رنگی برای شما خلق می کند.

- آسمانی که پر از ابر های پراکنده باشد یک تصویر با پشت زمینه تماشایی خلق می کند.

- هر فصلی شرایط و موقعیت های خاص خود را برای عکاسی دارد بنابراین فرصت عکاسی از طلوع یا غروب آفتاب در فصول مختلف را از دست ندهید.

 

روی تصویر خود تنظیمات لازم را انجام دهید.

مطمئن باشید با پشتکار و تمرین و صرف زمان بیشتر می توانید عکس های زیبایی از طلوع یا غروب آفتاب بگیرید ولی حتی بعد از اینکه در گرفتن این عکس ها حرفه ای شدید کار تمام نشده است. و هنوز می توانید به عکس خود جلوه بیشتری بدهید. عکس ها را روی کامپیوتر بریزید و با نرم افزار های ویرایش تصویر مانند فتو شاپ و ... تنظیماتی مانند میزان کردن خط افق،  اعمال فیلتر های مختلف و... را انجام دهید.

نویسنده: علی یزدی مقدم

آشنایی با ISO و حساسیت بالا

عکاسی با ISO بالا به شما کمک می کند در نور کم تا حد ممکن از تار شدن تصویر جلوگیری کنید. این خاصیت معمولاً به شما اجازه می دهد بدون فلاش عکس هایی بگیرید که طبیعی تر به نظر می رسند.

اگرچه در دوربین ههای دیجیتال معمولی که سنسورهای کوچکی دارند. با افزایش ISOاز 100 کیفیت تصویر هم افت می کند. حقیقت این است که هر چه ISO بیشتر باشد نویز تصویر هم بیشتر است.

همانطور که ذکر شد با چند استثنا فقط دوربین هایDigital Single Reflex) DSR) باISO بالا می توانند عکس های واضحی بگیرند.

بهینه سازی سنسورها

کارخانه های سازنده در حال انجام بهینه سازی هایی بر روی سنسورها هستند. یکی از این کمپانی ها Fojifilm است که با تولید سنسورهای Super CCD به موفقیت هایی در این زمینه دست پیدا کرده است. البته همه دوربینهای ساخت کمپانی Fojifilmدارای این تکنولوژی نیستند. سنسورهای Super CCD نور بیشتری را با نویز الکتریکی کمتر می بینند. به طوریکه عکس های با ISO 400 شفافتر می شوند. و حتی عکس هایی که با 800ــ ISO با این دوربین ها گرفته شده اند قابل قبول و قابل استفاده هستند. و عکس هایی که 1600ــISO گرفته شده اند دارای نویز هستند ولی جزئیات کمی از تصویر از بین می رود.

مشکلات استفاده از مود حساسیت بالا

بعضی از دوربینهای یک مود برای حساسیت بالا دارند که در نور کم فعال می شود. این مود یا وضعیت با توجه به نور به طور اتومات ISO بالاتر را انتخاب می کنند. در بعضی از دوربین های دیجیتال زمانیکه ISO بالا را انتخاب می کنید به طور اتومات رزولوشن عکس را کاهش می دهد. مثلاً اگر دوربین شما 6 مگاپیکسل باشد با ISO بالا ممکن است رزولوشن عکس 3 مگاپیکسل شود.

کاهش نویز و ISO بالا

دوربین های دیجیتال برای اصلاح نویز از یک نرم افزار کاهش نویز یا Noise Reductionاستفاده می کنند. ولی این خاصیت می تواند کمی تصویر را تار کند. به این ترتیب شما جزئیات ریز عکس را از دست می دهید و لکه های رنگی در تصویر شما ظاهر می شود. هر چه ISO را بالاتر ببرید سیستم کاهش نویز فعالتر می شود و در نتیجه لکه های بیشتر و جزئیات کمتر در عکس خواهید داشت.

حال چگونه از ISO بالا استفاده کنم.

اگر دوربین دیجیتالی دارید که به راحتی می توان آنرا ثابت نگه داشت تا حد امکان ازISO بالا استفاده نکنید. برای یک عکس مهم که باید در نور کم گرفته شود از ISO پایین و سه پایه برای دوربین خود استفاده کنید.

زمانیکه در نور کم عکاسی می کنید بهتر است ISO را خود انتخاب کنید تا اینکه اجازه دهید دوربین مقدار ISO را برای شما انتخاب کند. دوربین خود را با بالاترین ISO ها امتحان کنید، تا بیشترین ISO موررد قبول شما مشخص شود.

منبع : http://www.yadbegir.com

کادر بندی در عکاسی

توصیه: یکی از آسانترین راهها برای پیشرفت در عکاسی این است که به کادر عکس خود دقت کنید. به اطراف سوژه دقت کنید؛ ببینید آن اطراف چه چیزهایی وجود دارد؟ آیا به همه ی آن چیزهایی که در پشت زمینه ی سوژه هست نیاز دارید؟ آیا می توانید از یک زاویه ی  نزدیکتر از سوژتون عکس بگیرید؟ به نظر شما اگر عکستان افقی باشد بهتر است یا عمودی؟
 

کادر بندی نزدیکتربرای تاثیر بیشتر
یکی از رایج ترین اشتباهات مردم در عکاسی این است که کادر عکس هایشان رو با موضوع عکاسی پر نمی کنند. فرض کنید می خواهید از مادربزرگی که در حال پایین آمدن از پله های خانه خود است  عکس بیندازید. اجازه دهید فقط آن مادربزرگ را در تصویر ببینیم، نه نصف یک خانه و قسمت هایی از کوچه و در نهایت یک تصویر کوچک از مادربزرگ در وسط عکستان باشد! یادتان باشد که سوژه شما آن مادربزرگ بوده نه کوچه یا خانه 
به نظر من بهترین چیزی که به شما کمک میکند تا شاهکار عکاسی شما به یک فاجعه تبدیل شود این است که سوژتان را  وسط عکس قرار دهید. خیلی از دوربین های عکاسی  در چشمی خود دایره یا مستطیلی دارند که باعث می شود عکاسان آماتور فکر کنند سوژه باید درست وسط این دایره یا مستطیل قرار گیرد. تمام محیط عکاسی را ببینید. یه نگاه کوچک و سریع به اطراف سوژه بندازید و مطمئن شوید که  هیچ شلوغی یا بی نظمی خود نمایی نمی کند تا از برجستگی سوژه در تصویر نکاهد.  مواظب نا هماهنگی های عکستون باشید، مثلا ناگهان در عکس شما یک تیر چراغ برق بالای سر مادربزرگ بیچاره رشد نکند! مطمئن شوید که همه ی چیزایی که در اطراف سوژه و در عکستان هست، چیزهایی است که شما خواستیه اید.


افقی یا عمودی
خیلی از مردم هیچ وقت دوربین خود را فقط 90 درجه نمی چرخانند تا یه عکس عمودی بگیرند. درسته، در این حالت ممکنه نگه داشتن دوربین کمی سخت تر از قبل باشد اما باور کنید تفاوت خیلی بزرگی را در عکستان ایجاد می کند. اگر می خواهید از کسی عکس بگیرید مطمئن باشید به صورت عمودی تصویر زیباتری خواهید داشت چون اگر افقی عکس بگیرید فضای زیادی از تصویر را برای منظره های اطاف تلف کرده اید.  
حتی بعضی وقت هایی که عکس عمودی می گیرید، متوجه میشوید که اگه عکستان افقی بود خیلی زنده تر و قشنگ تر به نظر می رسید. همیشه به عکسی که می خواهید بگیرید فکر کنید، این عکس باید عمودی باشد یا افقی؟ در کدام حالت می توانم عکس بهتری بگیرم؟ معمولا جواب این سوال ها واضح و روشن است،: بستگی به سوژه و ترکیب شما دارد.
اما بعضی وقتها پیش میاد که ترکیب سوژه ی ما حالت مربع شکلی داره، در این موقعیت ها مطمئن نیستیم که چه وضعیتی برای عکس گرفتن بهتره، پس بهترین راه حل میتونه این باشه که 4 -3 تا عکس از زاویه های مختلف بگیرید، در نهایت حداقل می توانید 1 یا 2 تا عکس فوق العاده از سوژه خود داشته باشید.



عکسی که در سمت چپ می بینید مثل عکس هایی است که بدون فکر گرفته شده است، 200 متر از خط ساحل با یه تکه صورتی در وسط عکس! خیلی حرفه ایی نیست.

حالا دوربینتان را 90 درجه بچرخانید، عکسی مثل عکس سمت راستی بگیرید؛ به این ترتیب تصویری به مراتب بهتر خواهید داشت و شما هنوز می توانید ساحل را ببینید و زیباتر نشان دهید که کنار ساحل بوده اید! ظاهراً اندازه ی کادر این دو عکس یکی نیست، اما حقیقت اینست که اندازه ی کادر دو عکس مساوی است؛ اما شما می توانید ببینید که  اندازه ی واقعی این دختر در عکس سمت راستی 10 بار بزرگ تر شده است!



میتونم ویرایش این عکس رو بعدا انجام بدم؟

اگر شما خودتان عکسهایتان را چاپ میکنید، شانس دومی برای ویرایش عکسهایتان دارید  اما به این عادت نکنید که با این روش، بی دقتی عکس گرفتن با دوربین حرفه ای خود را اصلاح کنید. بعد از ویرایش عکس با کامپیوتر یا در تاریک خانه شما فقط کیفیت دوربینتان رو دور انداخته اید.  شما نصف پیکسل های عزیزتون رو که پول زیادی هم بابتش پرداخت کردید رو حروم کردید. چه اهمیتی دارد که دوربین شما 5 میلیون پیکسل داشته باشد اما شما فقط از 2 یا 3 میلیون از پیکسل هایش استفاده کرده اید؟ به نظر من که این کار یه توهین بزرگ به دوربینی است که پول زیادی بابتش پرداخته اید!!.


ترجمه: سونیا موذنی