عکس و عکاسی

از عکاسی...

عکس و عکاسی

از عکاسی...

عکاسی فاین آرت و اینستاگرام

عکاسی فاین آرت و اینستاگرام

daniel_waldron

Daniel Waldron, 2013 

 -

شاید در ابتدا  نتوان برای عکاسی فاین آرت و اینستاگرام نقطه مشترکی تصور کرد اما تاریخ عکاسی ثابت کرده است که خیلی‌ بحث‌ها که در ابتدا دافعه ایجاد می‌کردند بتدریج با‌گذشت زمان و اصلاحاتی که در آن‌ها ایجاد شد، دیگر به طور مطلق قابل رد کردن نبودند.

هر چند اینستاگرام در ابتدا برای منظور مشخصی ابداع شد و به خاطر همان نیاز نیز گسترش یافت، اما بسیاری از عکاسان خود را به این چارچوب اولیه محدود نکردند و از دو جهت تغییرات و اصلاحاتی در آن ایجاد کردند که نزد مخاطب خاص، این رویکردهای جدید مورد پذیرش واقع شده و حتی مورد استقبال قرار گرفتند.

- وجه اولیه این رویکرد جدید، نوع برخورد برخی از عکاسان با این ابزار بود. برخورد ساده انگارانه برای این دسته از عکاسان، تبدیل به استفاده جدی از این ابزار شد. این «جدی» بودن خود را به صورت نوع عکسهایی که این‌ها می‌گرفتند، نشان داده شد. بدون نیاز به سخنرانی و کارگاه، وقتی مخاطب خاص می‌دید که برخی از عکاسان چه عکس‌هایی با موبایل‌های خود می‌گرفتند، نوعی شوک را تجربه کردند: عکس هایی دقیق که با تفکر تهیه می‌شدند و با دقت پردازش شده و در محیط اینستاگرام قرار می‌گرفت. یعنی همان فاکتورهایی که از فاین‌آرت انتظار می‌رود. بسیاری از این عکاسان، پروژه‌های دقیق و قابل توجهی را با همان دوربین موبایل ثبت کردند و با دقت و ریزبینی، در معرض دید مخاطبین خود قرار دادند.

وجه دوم این تغییر رویکرد، در پتانسیل این ابزار بود که در دست هنرمند آشنا و حرفه‌ای، تبدیل به آثار جدی شد. به عبارت بهتر، ویژگی‌های خاص عکاسی با موبایل باعث شد همان هنرمندانی که قبلاً با دوربینهای عکاسی، پروژه‌های جدی عکاسی را ارائه می‌کردند، موفق به تولید آثاری شوند که قبلاً تهیه نکرده بودند. این وجه دوم، ابتدا برای خودِ عکاسان شوک آور بود و در مرتبه بعد برای مخاطبین. همان دید و همان تفکر دقیق این بار به صورت عکس‌های جدیدی جلوه گر می‌شد که قبلاً در آثار حتی عکاسان مشهور دیده نشده بود.

شاید مساله دیگری که بحث فاین آرت را به فضای اینستاگرام نزدیک کرد، پیشرفتهای فنی موبایلها بود. یعنی علاوه بر اینکه کیفیت عکس‌ها برای نمایش در صفحه کوچک اینستاگرام بهتر شد، این امکان فراهم شد که بتوان از این عکس‌ها، چاپ‌های قابل قبول تهیه کرد. جنبه دیگری که در بحث فاین آرت مهم و حتی الزامی است.

در پایان لازم است به جنبه مهم دیگری از فاین آرت و ارتباطش با اینستاگرام اشاره کنم و آن، بحث برندینگ و مارکتینگ است. که اتفاقاً رفع این دو نیاز فاین آرت نیز در اینستاگرام به روشی غیرقابل تصور، ممکن است سهل‌تر گردد. اینکه هنرمند نشان دهد کیست (برندینگ) و چه کارهایی برای ارائه دارد (مارکتینگ) می‌تواند به صورت تقریباً رایگان در این فضا انجام گردد.

در نهایت، تاریخ عکاسی نشان داده است، که بسیاری از پدیده‌ها در ابتدا با مقاومت برخی از سرآمدان آن مواجه می‌شد. ولی در نهایت زمان و پیشرفتها به گونه‌ای عجیب، خیلی از بحث‌های اساسی را تغییر داد و حتی باعث ایجاد رویکردها و جریانهای جدید در عکاسی شد.

منبع: nema.akkasee.com