عکس و عکاسی

از عکاسی...

عکس و عکاسی

از عکاسی...

سه‌گانه نیک برانت


همه چیز از ویدیو کلیپ مشهور مایکل جکسون با نام Earth Song (ویدیویی که موضوعش طبیعت و حیوانات بود) شروع شد. نیک برانت این ویدیو را در سال ۱۹۹۵ کارگردانی کرد. قسمتی از ویدیو در تانزانیا فیلمبرداری می‌شد و همان باعث شد که نیک عاشق آفریقا شود.

تصمیم گرفت یک سه‌گانه کتاب عکس را در مورد شرق آفریقا و حیوانات در معرض نابودی آن، عکاسی کند. عکسها را با دوربین مدیوم فرمت و بدون استفاده از لنزهای تله و زوم تهیه کرد. عکس‌ها همگی  صورت سیاه و سفید و  عموما از فاصله نزدیک تهیه شده‌اند و گاه به نظر می‌رسد که برانت از حیوان دعوت کرده است که برای تهیه پرتره برای او ژست بگیرد. عکس‌ها کمتر شبیه مستندنگاری هستند و بیشتر  تلاشی هستند تا حیوان را به صورت یک موجود زنده نشان دهد و بر رابطه چندسویه انسان – حیوان – طبیعت تأکید کند.

nik9

اولین کتاب برانت با نام On this Earth در سال ۲۰۰۵، با ۶۶ عکس منتشر شد که طی سالهای ۲۰۰۰-۲۰۰۴ گرفته بود. عکس فیل روی جلد کتاب، یکی از مشهورترین عکسهای برانت شد. مجله Black & White، کتاب را Heartbreakingly Beautiful نامید!

nik8

کتاب دوم با نام A Shadow Fall با ۵۸ عکس در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که از کتاب اول هم بهتر بود. منتقد عکاسی Viki Glodberg، کار برانت را جزئی از تاریخ رسانه عکاسی برشمرد. کتاب با مناظر آفریقا شروع می‌شود و به تدریج که به عکسهای آخر نزدیک می‌شود، سیاهی و نابودی را نشان می‌دهد : درختان سوخته و کاهش تعداد حیوانات و … و کتاب با این عکس به پایان می‌رسد:


nik4

nik5

کتاب سوم چند ماه پیش با نام Across the Ravaged Land منتشر شد. این کتاب به جنبه‌های تاریک‌تر نابودی طبیعت و حیوانات آفریقا می پردازد. در این کتاب، بر خلاف کتاب‌های قبل، انسان نیز پدیدار می شود:

nik7


عکس‌های هر سه کتاب بر روی فیلم ثبت شده‌اند ولی بعدا اسکن شده و توسط نرم‌افزار پروسس شده اند. هیچ عنصری، اعم از حیوان و آسمان و … به عکسها اضافه نشده اند. عکس‌ها همانگونه هستند که توسط برانت مشاهده شده‌اند. کیفیت  و دقت چاپ عکس‌ها بسیار عالی و چشم‌گیر هستند. نمایشگاههای متعددی نیز از عکسها برگزار شده‌ است. برخی عکس‌های چاپ شده بزرگ با اندازه ۱۵۰*۲۰۰ سانتی‌متری (با تعداد چاپ محدود)، قیمتهایی در حدود ۱۶۰۰۰۰ دلار دارند.


nik10 


عکس معروف برانت با نام " شیر قبل از طوفان"


nik3



پی‌نوشت : هر چند قیمت کتاب‌های عکس کم نیست اما گاهی بد نیست به عنوان یک عکاس یا علاقمند جدی عکاسی، هدیه‌ای نفیس به خود بدهیم. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد